​Erstatning til patienter

​Erstatning til patienter

Mange ved ikke, at de kan få erstatning, hvis de har fået en skade efter en behandling på et sygehus

Jeg tror, at mange stadig væk er alt for pæne til at kræve erstatning, hvis de kommer til skade ved en operation på et sygehus, siger advokat Berit Holmstrøm. Og det er, virkeligheden lidt mærkeligt, for hvis nogen kommer til at ødelægge vores telefon eller briller, så ved alle, at de har krav på erstatning. En ny telefon eller nye briller!

Det er mere end 10 år siden, vi fik loven om patienterstatning. Loven giver patienterne ret til erstatning, hvis de får en skade ved en operation, en behandling eller en undersøgelse på et sygehus eller hos en læge. Privathospitaler er også omfattet af loven.

Loven er god, fordi den giver borgerne ret til erstatning på samme vilkår, som gælder alle andre steder i samfundet. Loven er også god, fordi den giver læger, sygeplejersker og andet sundhedspersonale tryghed for, at hvis de begår en fejl, så er der et økonomisk sikkerhedsnet under patienten, siger Berit Holmstrøm.

Det er en betingelse for at få erstatning, at en anden erfaren læge ville have handlet anderledes, eller at patientens skade kunne være undgået med en anden behandlingsteknik. Betingelserne for at få erstatning er derfor stort set de samme som på alle andre områder: Der skal være begået en klar fejl.

Man har ret til at få erstatning for de udgifter, man har haft til at blive rask igen. Det kan f.eks. være medicin og udgifter til fysioterapi.

Man har krav på erstatning for svie og smerte for de sygedage, der ligger ud over de sygedage, man under alle omstændigheder ville have haft, hvis skaden ikke var sket.

Hvis man har mistet indtægt kan man også få erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Man kan kun få erstatning for tabt arbejdsfortjeneste for den periode, der ligger efter den almindelige sygeperiode, hvis behandlingen var gået, som den skulle.

Skulle det gå så galt, at man mister en del af sin erhvervsevne, så kan man også få erstatning for det.

Det er sygehusets pligt at vejlede patienterne om erstatningsmulighederne.

Jeg tror desværre, at sygehuspersonalet har alt for travlt og derfor meget ofte glemmer at vejlede patienterne om deres rettigheder, hvis noget er gået galt, siger Berit Holmstrøm.

Advokat Berit Holmstrøm har bistået flere personer, som har fået en skade efter en operation.

Der er et par sager, som står meget klart i min erindring. Den ene handler om, at en operationssygeplejerske glemte at fjerne en operationsserviet i min klients mave. Det har givet min klient mange smerter og psykiske eftervirkninger, fortæller Berit Holmstrøm. Den anden handler om, at lægen under operationen kom til at fjerne et alt for langt stykke af patientens tarm. Det har haft voldsomme konsekvenser for min klient, fortæller advokaten.

Din sag - vores sag

Kontaktoplysninger

Advokathuset Bliddal

CVR-/ApS-nr.: 29916462

Bredgade 20, 6920 Videbæk

Telefon: 97 17 22 44

E-mail: paulex@paulex.dk

Sikker mail: sikkermail@paulex.dk  

facebook-app-symbol-hvid   linkedin   instagram​​

TRUSTPILOT

Kontakt os

​Udfyld formularen herunder og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig. Vi bestræber os på at svare alle henvendelser hurtigst muligt og senest indenfor 24 timer i hverdagene. Hvis din henvendelse haster kan du ringe på 97 17 22 44.

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt