Løsninger med fokus på mennesket

Har du brug for en biladvokat? Så er du kommet til det rigtige sted. Hos Advokatfirmaet Bliddal & Holmstrøm i Videbæk varetager vi vores kunders interesser vedrørende alle problemstillinger i forbindelse med handler med biler.

Hvad kan en biladvokat hjælpe med?

Når du køber eller sælger en bil, skal bilen være som beskrevet i slutsedlen. Hvornår en bil er det, og hvad man gør, hvis bilen ikke er det, er noget som medfører en lang række sager hvert år. Disse sager vil som oftest blive behandlet i Ankenævn for biler, og derefter ved domstolene.

Fortrydelsesret

Der gælder ingen fortrydelsesret i henhold til købeloven. En aftale mellem bilsælger og køber i form af en underskrevet slutseddel er derfor bindende for begge parter. Sælger kan dog f.eks. ikke tvinge en køber til at modtage bilen, men sælger kan under visse omstændigheder kræve erstatning for eventuelle tab.

Formodningsreglen

Mangler, der viser sig indenfor de første seks måneder efter købet, formodes at have været der, da du fik varen leveret. Købeloven pålægger forhandleren at sandsynliggøre, at fejlen ikke kan have været der fra levering og først vist sig senere.

Denne regel gælder dog kun i forbrugerkøb, som er handel mellem erhvervsdrivende og private.

Mangler ved bilen

Du er som privat dækket af købelovens regler om forbrugerkøb, når du køber bil af en forhandler. Blandt andet har du to års reklamationsret, der løber fra leveringen.

Er fejlen på bilen dækket af købeloven, kan du have krav på at få manglen afhjulpet eller at få pengene tilbage. Købelovens regler gælder for mangler, der var til stede på leveringstidspunktet, eller hvor årsagen til manglen var til stede på leveringstidspunktet. Dette gælder også selvom manglen først viser sig senere.

Reklamation

Du skal i forbrugerkøb reklamere indenfor rimelig tid efter, at du har konstateret en mangel. Hvis du klager indenfor to måneder efter, at du opdagede manglen, vil din reklamation ikke kunne afvises.

Hvis der går længere tid, kan du risikere at miste din reklamationsret, fordi du har forholdt dig passiv i for lang tid.

Vi anbefaler derfor, at man reklamerer med det samme, så snart man har opdaget manglen.

Hvad kan du som køber gøre, hvis der er mangler?

Ophævelse af købet:

Du kan kræve købet hævet, hvis manglen ikke er uvæsentlig.

Sælgeren kan dog afvise kravet om ophævelse ved at tilbyde afhjælpning eller ombytning. Det kræver dog, at sælgeren opfylder kravene til afhjælpning og ombytning.

Afslag i købesummen:
Du kan kræve et passende afslag i købesummen.

Et afslag fastsættes skønsmæssigt, men svarer som udgangspunkt til forskellen mellem bilens værdi med mangel og bilens værdi uden den pågældende mangel.

Denne mangelbeføjelse forudsætter, at der foreligger en mangel, og at den er værdiforringende. Det er ikke som ved ophævelse en betingelse, at manglen er væsentlig. Afslaget, som kan kræves, er ikke pr. definition størrelsesmæssigt det samme, som det tab du som køber har lidt.


Afhjælpning:
Du kan kræve afhjælpning (reparation).

Tilbyder sælger at afhjælpe manglen, er du som udgangspunkt nødsaget til at lade dig nøje hermed, og i forbrugerkøb følger det direkte af Købeloven, at du i denne situation afskæres fra at hæve købet, kræve et afslag i købesummen eller omlevering.


Der er tre krav til en sælgers afhjælpning. 1)Sælger skal foretage afhjælpningen (reparationen) inden for rimelig tid og 2)uden udgift og 3)uden væsentlig ulempe for køber.

Ombytning:
Du kan kræve omlevering (ombytning).

Det er et krav, at der omleveres til en identisk vare, hvilket medfører, at omlevering alene er relevant ved nye biler, da der ikke findes en anden bil, der er fuldstændig magen til, som kan udleveres ved brugte biler.

Erstatning

Såfremt du som køber har lidt et tab som følge af en mangel, kan dette kræves erstattet af sælger.

Kontakt os her for at høre mere

Vi har mange års erfaring som biladvokat. Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du vil høre mere om handler med biler. Advokat Michael Jørgensen eller advokat Peter Hilligsø står klar til at hjælpe.

Vi kan kontaktes på telefon 97 17 22 44, e-mail paulex@paulex.dk eller via vores kontaktformular her på siden.​

Kontakt os

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Prispolitik

Åbenhed

Vi undersøger altid, om du

har mulighed for fri proces.

Hvem er vi

Profil

Læs hvem Advokatfirmaet

Bliddal & Holmstrøm er.

KONTAKT

SEND DIN BESKED

Står du med nogle spørgsmål, så er du altid

velkommen til at kontakte os.

​Firmainformation

Advokatfirmaet Bliddal & Holmstrøm

CVR: 29916462

Adresseinformation

Kontaktinformation

Telefon: 97 17 22 44

E-mail: paulex@paulex.dk